• Oralkirurgi

Oral KirurgiOralkirurgi er et spesialistfelt innom tannhelse tjenesten. En tannlege som er oralkirurg har gått en ekstra utdanning etter tannlegeeksamen. Oral kirurgisk utdanning tar fem år. Spesialister innom oralkirurgi utfører alle typer av kirurgiske behandlinger i munnen.

Eksempler på behandlinger som oralkirurger utfører kan være:

• Implantatbehandling
    • Bein transplantasjon og kjeve rekonstruksjon
    • Fjerning av visdomstenner
    • Rot amputasjoner og cysteoperasjoner
    • Vanskelige kirurgiske behandlinger
    • Vanskelig kirurgisk diagnostikk

Unge voksne har ofte problemer med visdomstenner, mens senere i livet dreier det seg om å beholde eller erstatte tapte tenner med tannimplantater. Diagnostisering av slimhinnelidelser eller svulster krever ofte kirurgisk kompetanse. Derfor har vi erfarne oralkirurger som hjelper deg med kirurgiske behandlinger i munnen. Vi har tannlegevakt som kan hjelpe deg varje dag, kveld og helg.

Smertefri implantat behandling og tanntrekking

Våre oralkirurger og tannleger tilbyr deg smertefri implantatbehandling og tanntrekking. Vi legger ned god tid på å bedøve operasjonsområdet slik at du ikke føler noen smerte. Hvis du føler den minste smerte, kan du avbryte oss og be om mer bedøvelse. Vi har mange pasienter som har tannlegeskrekk og synes at smertefri behandling er veldig viktig. For å minske ubehag fra operasjonslyd anbefaler vi deg lytte på din populær musikk som du tar med deg. De fleste av våre pasienter blir overrasket over dette at vi kan tilby helt smertefri implantat behandling.

Kroppen oppfatter alle kirurgiske behandlinger som skade som må repareres. Det er viktig å vite litt om hva som skjer, og hva du kan gjøre for å få minst mulig plager etter en kirurgisk behandling. Etter 20 minutter fjernes bittkompressen (hvis du har fått en). Så snart som mulig tas smertestillende tablett(er) med litt vann (slik begynner dette å virke mens bedøvelsen ennå sitter). Utover dette skal du ikke spise, drikke, skylle munnen eller røyke på de første tre timene etter kirurgisk behandling. På denne måten forebygges smertene som kommer når virkningen av lokalbedøvelsen går ut (oftest ¾ til to timer etter inngrepet), og muligheten for å få betennelse i kjevebeinet reduseres vesentlig. Etter enkelte behandlinger vil det være en fordel å kjøle ned operasjonsstedet med en ispose. Dette vil redusere hevelsen og dermed også smerter og gapebesvær. Sett i gang så raskt som mulig etter behandlingen!

Virkningen av bedøvelsen forsvinner gradvis og etterlater litt smerte resten av dagen. Normalt er det kun nødvendig å bruke smertestillende medikamenter operasjonsdagen og dagen derpå. I enkelte tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å bruke smertestillende preparater lenger.

Etter inngrepet vil kroppen sette i gang reparasjon, og dette fører til hevelse. Hevelsen melder seg dagen etter inngrepet og når et maksimum 2. eller 3. dag for deretter gradvis å avta. Denne hevelsen, som ikke behøver å ha noe med betennelse å gjøre gir ofte gapebesvær og må betraktes som en normal følge av inngrepet.

Det vil oftest sive litt blod ut av såret 1-2 dager etter inngrepet, noe som fører til litt blodsmak. En sterkere blødning stanses ved å bite 20-30 minutter på sammenpresset Gaz(eller et rent lommetørkle) - ikke bomull ! Enkelte får BLÅMERKE eller "BLÅVEIS", som en naturlig følge av inngrepet.

Etterbehandling skjer normalt inntil en uke etter behandlingen. NAV refunderer en del av kostnadene. Beløpet trekkes fra regningen direkte, slik at du kun betaler egenandelen.

Kontakt oss hvis du har noen spørsmål eller trenger en time hos en oralkirurg.