• Etter tanntrekking

Tanntrekking skall være smertefritt

Kroppen oppfatter alle kirurgiske inngrep som skade som må repareres. Det er viktig å vite litt om hva som skjer, og hva du kan gjøre for å få minst mulig plager etter inngrepet.

Kroppen oppfatter alle kirurgiske behandlinger som skade som må repareres. Det er viktig å vite litt om hva som skjer, og hva du kan gjøre for å få minst mulig plager etter en kirurgisk behandling. Etter 20 minutter fjernes bittkompressen (hvis du har fått en). Så snart som mulig tas smertestillende tablett(er) med litt vann (slik begynner dette å virke mens bedøvelsen ennå sitter).Utover dette skal du ikke spise, drikke, skylle munnen eller røyke på de første tre timene etter kirurgisk behandling.På denne måten forebygges smertene som kommer når virkningen av lokalbedøvelsen går ut (oftest ¾ til to timer etter inngrepet), og muligheten for å få betennelse i kjevebeinet reduseres vesentlig.Etter enkelte behandlinger vil det være en fordel å kjøle ned operasjonsstedet med en ispose. Dette vil redusere hevelsen og dermed også smerter og gapebesvær. Sett i gang så raskt som mulig etter behandlingen!

Virkningen av bedøvelsen forsvinner gradvis og etterlater smerte resten av dagen. Normalt er det kun nødvendig å bruke smertestillende medikamenter operasjonsdagen og dagen derpå. I enkelte tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å bruke smertestillende preparater lenger.

Etter inngrepet vil kroppen sette i gang reperasjon, og dette fører til hevelse. Hevelsen melder seg dagen etter inngrepet og når et maksimum 2. eller 3. dag for deretter gradvis å avta. Denne hevelsen, som ikke behøver å ha noe med betennelse å gjøre gir ofte gapebesvær og må betraktes som en normal følge av inngrepet.

Det vil oftest sive litt blod ut av såret 1-2 dager etter inngrepet, noe som fører til litt blodsmak. En sterkere blødning stanses ved å bite 20-30 minutter på sammenpresset Gaz(eller et rent lommetørkle) - ikke bomull ! Enkelte får BLÅMERKE eller "BLÅVEIS", som en naturlig følge av inngrepet.

Etterbehandling skjer normalt inntil en uke etter inngrepet. NAV refunderer endel av kostnadene. Beløpet trekkes fra regningen direkte, slik at du kun betaler egenandelen.